Îmbogățirea Instrumentală pentru școlarul mic și pentru adolescent
Orientaţi de noile direcţii de dezvoltare ale sistemului de învăţământ şi didactica Programului de Îmbogăţire Instrumentală, prin orele de lucru cu copiii, s-a demonstrat creşterea eficienţei funcţiilor cognitive destinate să valorifice optim individualitatea şi să influenţeze pozitiv personalitatea.
De fapt, ce se modifică prin acest program? Ce sunt funcțiile cognitive?
Există un anumit număr de procese de gândire care sunt atât de importante încât sunt indispensabile și se aplică înțelegerii și învățării unei mari varietăți de fenomene.
Funcțiile cognitive ocupă un loc central din două motive:
- Primul este că un handicap la nivelul lor reduce oportunitățile de învățare și de adaptare.
- Al doilea este că ele sunt influențabile și modificabile, atât prin educație, cât și prin intenția subiectului.
Astfel, îmbunătățirea funcțiilor cognitive carente și animarea celor latente influențează funcționarea cognitivă în ansamblu, iar dezvoltarea fiecăreia și a întregului repertoriu depind de intervenția pedagogilor și a mediatorilor.
Înțelegem teoria și tocmai de aceea noi o și aplicăm prin orele de mediere Feuerstein cu copiii cu vărste cuprinse între 5 – 20 ani, În urma ședintelor lucrate s-au evidențiat următoarele beneficii:
- Îmbogăţirea potenţialului cognitiv al copiilor,
- Dezvoltarea flexibilității cerebrale,
- Structurarea gândirii si dezvoltarea abilităților de luare de decizii,
- Modificarea comportamentului si dezvoltarea autonomiei personale,
- Stimularea și dezvoltarea capacității de învățare la copiii cu rezultate școlare scăzute,
- cu dificultăți de învățare, de limbaj sau cu deficit de atenție.
- Dezvoltarea autonomiei, a independenţei şi a integrării socio-emoţionale a copiilor;
- Îmbunătăţirea învăţării pentru persoane defavorizate socio-cultural şi emigranţi;
- Reabilitare cognitivă pentru persoanele cu afecţiuni cerebrale şi psihiatrice
Lista poate continua însă putem afirma cu certitudine că Metoda Feuerstein ne este de un real folos, așadar haideți să folosim instrumentele/ caietele de lucru și să ne ajutăm copiii.
Articol scris de Gabriela Cornea – mediator Feuerstein – publicat în revista Jurnal de învățare mediată, nr. 1, octombrie 2019.