Metoda Feuerstein în domeniul clinic

Metoda Feuerstein se adresează copiilor și adulților, indiferent de nivelul de dezvoltare psihoemoțională și cognitivă.

În cazul adulților care suferă de afecțiuni neurologice, care au avut intervenții chirurgicale pe creier, a celor care manifestă simptome de deteriorare cognitivă, Metoda Feuerstein stimulează funcționalitatea creierului și a proceselor mentale.

În cazul copiilor care se confruntă cu dificultăți de adaptare sau de învățare, cu cerințe educative speciale (C.E.S.), programul de îmbogățire instrumentală Basic (I, II) este cel recomandat. Acesta are un rol important din două puncte de vedere:

  • Pe de o parte, construiește noi strategii de adaptare, relaționare și învățare.
  • Pe de altă parte, remediază și stimulează procesele de gândire. atenția și funcțiile executive care îl pun în dificultate pe copil.

Terapia Feuerstein constituie un proces terapeutic eficient și complex atât pentru copiii cu diferite dizabilități (Sindrom Down, Tulburare din Spectrul Autist, Deficiența mintală, tulburări de învățare, tulburări de comportament, tulburări de vorbire, ADHD, ADD), cât și pentru adulții diagnosticați psihiatric.

Intervenția cu ajutorul Programului de îmbogățire instrumentală Feuerstein (FIE) și-a dovedit eficiența în: dezvoltarea autonomiei personale, stimularea și dezvoltarea gândirii, antrenarea atenției concentrate, dezvoltarea și stimularea funcțiilor executive, dezvoltarea limbajului și a comunicării, dezvoltarea abilităților sociale și de relaționare, reducerea impulsivitatii, reechilibrarea persoanelor cu diferite tulburări afective.

Metoda Feuerstein – un instrument validat științific, cu rezultate

Metoda a fost folosită cu succes pentru copii cu diferite tipuri de afecțiuni sau probleme de adaptare, printre care: ADHD, Sindromul Asperger, Sindromul Down, afecțiuni din spectrul autist, agresivitate, dificutăți de relaționare, de comunicare, deficiențe mintale.

În plus, metoda Feuerstein poate ajuta persoanele care au suferit afecțiuni cerebrale și psihiatrice și poate îmbunătăți procesele de învățare ale persoanelor defavorizate socio-cultural sau al emigranților.

Metoda Feuerstein pentru tulburări de autism

Tulburările spectrale ale autismului (ASD) includ dizabilităţi mintale precum autismul, „trăsătura autistică” etc. Copiii diagnosticați cu ASD se confruntă, de obicei, cu deficienţe cognitive severe în 3 domenii:

  • comunicarea verbală şi non-verbală,
  • interacţiunea cu mediul social înconjurător
  • adaptarea comportamentelor lor la situaţii şi stimuli noi.

Folosirea învățării mediate cu ajutorul instrumentelor Feuerstein în tratarea copiilor cu autism este remarcabil de eficientă. Dat fiind faptul că majoritatea copiilor autişti opun rezistenţă la tipul de interacţiune folosită în învăţarea mediată, profesioniştii de la Centrul Feuerstein organizează evaluări intensive cu ajutorul LPAD, pentru a descoperi acele „insule de normalitate” care oferă educatorilor o fereastră către lumea copilului autist.

Este programată o combinaţie intensivă între termeni scurţi şi menţinere extinsă. Terapia intensivă poate fi de 5-6 ore pe zi pentru fiecare individ: învăţare mediată unu-la-unu, care extinde „insulele de normalitate” iniţiale, pe care terapeutul, apoi, le leagă, printr-un proces de schimbare, într-o serie lungă de lecţii, de alte domenii de funcţionalitate.

O asemenea repetare permite copilului să dobândească vorbirea, citirea, scrisul şi, cel mai important abilităţile interpersonale atât de greu de depăşit la autism, mulţi atingând nivelul dorit de integrare socială.

Metoda Feuerstein pentru Sindromul Down

Sindromul Down (DS), apare aproximativ o dată la o mie de naşteri, ceea ce face ca DS sa fie unul dintre cele mai des întâlnite anomalii cromozomiale. Majoritatea copiilor cu DS întâmpină probleme de învaţare medii către severe, iar dezvoltarea lor fizică, motrică şi cea a vorbirii sunt mai încetinite decât la semenii lor. Cu toate acestea, sunt încadraţi normal în programul de modificare a structurii cognitive şi în învăţarea Mediată deoarece, în general, interacţionează. O asemenea mediere este eficientă chiar şi la vârste foarte fragede.

Implicarea părinţilor este decisivă şi, de asemenea, părinţii sunt beneficiari, deşi uneori ei chiar se îndepărtează de copiii lor cu DS. Mai mult decât atât, părinţii instruiţi pot continua să practice programul pe parcursul mai multor ani. Ritmul programului trebuie modificat pentru copiii cu DS, dar medierea intensivă unu-la-unu cu repetiţii şi consolidări ajută copilul să dobândească abilităţi şi realizează îmbunătăţiri cognitive şi funcţionale. Deoarece în mai multe cazuri ei pot atinge niveluri de dezvoltare corespunzătoare vârstei cronologice, Metoda Feuerstein înlesneşte integrarea copiilor cu DS în grădinițe normale şi școli primare.

Metoda Feuerstein pentru leziunile creierului

Milioane de oameni din întreaga lume suferă de leziuni ale creierului, cauza fiind accidentele auto, serviciul militar sau atacul de cord. Pentru mulţi dintre ei, cogniţia, interacţiunea socială şi mişcarea sunt insurmontabile. Cu toate acestea, cercetările recente au evidenţiat proprietăţile regeneratoare remarcabile ale creierului, şi la mijlocul anilor 1990 Centrul Feuerstein a stabilit un program pentru reabilitarea neuro-cognitivă a copiilor şi adulţilor tineri cu leziuni traumatice ale creierului. După o reabilitare iniţială în spital, pacienţii vin la Centru pentru o evaluare bazată pe LPAD (Learning Potential Assessment Device), o tehnică dinamică folosită pentru a evalua capacitatea cognitivă. Spre deosebire de programele de reabilitare obişnuite, terapia de învățare mediată s-a dovedit a fi benefică chiar şi la ani după ce trauma iniţială a avut loc.

O echipă de profesionişti creează un plan pe termen scurt şi lung pentru pacient. În primul rând, un program de până la 25 de ore pe săptămână de tratament particularizat se efectuează timp de doi sau mai mulţi ani, de către terapeuţi şi profesori în mediere învățată şi are drept scop creşterea plasticităţii neuronale şi funcţionarea independentă.

Acest program este continuat cu un alt program pe termen lung, focusat pe reintegrare socială, educaţie continuă şi angajarea într-o ocupaţie potrivită; pe scurt: reconstrucţia unei vieţi plină de înţeles şi semnificaţii.

Ce procese remediază metoda Feuerstein?

Capacitatea de comparație a structurilor
Căutarea analogiilor și a diferențelor
Capacitatea de modelare și de concretizare
Capacitatea de
generalizare

Alte abilități generale pe care le dezvoltă Metoda Feuerstein:

  • Capacitatea de învățare și cea de gândire
  • Motivația intrinsecă
  • O atitudine activă de învățare
  • Independența și integrarea socio-emoțională
  • Disponibilitatea de a-și asuma responsabilităţi
  • Abilităţile de ascultare şi comunicare
  • Înţelegerea şi gestionarea emoţiilor
  • Atenția și puterea de concentrare
  • Stima de sine
  • Creativitatea

Găsește un mediator Feuerstein

Dacă ești părinte sau cunoști un copil care ar putea beneficia de Metoda Feuerstein, apelează la un mediator.

Vreau să devin mediator Feuerstein

Devino mediator și ajută-i pe cei din jurul tău să își dezvolte abilitățile de învățare și de adaptare psihoemoțională.