Programul de evaluare dinamică a potenţialului de învăţare – LPAD
Ce este Programul de evaluare dinamică
a potenţialului de învăţare – LPAD?
Alături de programul de terapie și intervenție Feuerstein Instrumental Enrichment (FIE) – tradus în limba română ca Programul de îmbogățire instrumentală – FIE, foarte cunoscut publicului larg sub denumirea de Metoda Feuerstein, prof. dr. Reuven Feuerstein, a creat și un program de evaluare Learning Propensity Assessment Device – LPAD – adică, în limba română, Programul de evaluare dinamică a potenţialului de învăţare – LPAD.
Reuven Feuerstein a fost unul dintre promotorii teoriei denumită ulterior neuroplasticitate (capacitatea sistemului nervos de a se adapta și de a se reorganiza prin modificarea conexiunilor neuronale astfel că inteligența este flexbilă, și nu fixă așa cum se credea înaintea apariției acestor cercetări). La momentul cercetărilor sale, prof. Feuerstein a studiat potențialul de învățare și a creat un program de testare dinamică ce evaluează capacitatea unei persoane de a învăța și de a se dezvolta în viitor – LPAD.
Programul de evaluare dinamică a potențialului de învățare LPAD reprezintă o evaluare cognitivă dinamică utilizată pentru a determina modul în care un individ gândește și învață, pentru descoperirea potențialului neexploatat. Bateria de testare LPAD, compusă din 14 sarcini variate, urmărește să descopere care este adevăratul potențial cognitiv al unei persoanei testate atunci când aceasta înțelege sarcina și elaborează împreună cu mediatorul strategia de rezolvare a problemelor din instrumentul LPAD. În România, serviciile de evaluare LPAD sunt disponibile pentru copii cu vârsta peste 9 ani și adulți.
LPAD folosește un model de testare – mediere – retestare, care încorporează învățarea pe tot parcursul testării, pentru a descifra funcțiile cognitive ale persoanei testate. Învățarea este cea mai importantă parte a procedurii, întrucât creșterea și dezvoltarea persoanei testate este continuu măsurată în raport cu performanțele sale anterioare.
Beneficiile evaluării prin Programului de evaluare dinamică a potenţialului de învăţare – LPAD
Cum se face evaluarea dinamică
a potenţialului de învăţare – LPAD?
În timpul LPAD, evaluatorul/ mediatorul prezintă persoanei testate diverse sarcini de rezolvat, în mod individual. Evaluatorul urmărește progresul, observând eventualele dificultăți și erori. În continuare, evaluatorul mediază cursantul, punând întrebări și învățând diferite modalități de soluționare a problemei. Medierea poate fi cât mai scurtă – de cinci minute sau o oră, în funcție de gradul de dificultate. Elevul/adultul este apoi testat, pe măsură ce evaluatorul observă ce metode utilizează acesta și cât de multă învățare a fost păstrată în cadrul sarcinilor noi și mai provocatoare.
Acest lucru prezintă o înțelegere clară a modului în care persoana testată gândește și învață și cel mai eficient mod, cu scopul de a valorifica potențialul de învățare latent. Astfel, LPAD diferă de evaluările statice, cum ar fi testele IQ sau alte teste psihometrice, prin faptul că LPAD încearcă să înțeleagă procesul de învățare al unei persoane, în loc să măsoare cunoștințele actuale raportat la cele ale etalonului/ colegilor.
LPAD reflectă o viziune diferită asupra ființelor umane și asupra dezvoltării lor în comparație cu practicile psihometrice clasice de măsurare a caracteristicilor dezvoltării. În structura sa de instrumente și în dezvoltarea procedurilor sale, LPAD prezintă o alternativă radicală la comparațiile normative bazate pe statistică și obiectivele predictive ale evaluării convenționale.
În sensul său cel mai simplu, LPAD mută accentul de la ceea ce individul este capabil să facă la un moment dat în timp, la ceea ce individul poate deveni capabil să facă în intervalul de timp imediat și în interacțiunile ulterioare, viitoare.
Beneficiile evaluării prin
Programul de evaluare dinamică a potenţialului de învăţare – LPAD
Ce primești
în urma evaluării LPAD?
În urma testării LPAD se formează o imagine clară asupra potențialului de învățare și schimbare a persoanei testate, în 4 domenii. Toate aceste domenii sunt necesare pentru o integrare socială și profesională a persoanei testate. De asemenea aceste domenii au un loc foarte important în elaborarea corectă a planului individual de intervenție.
Funcții
cognitive
Operații
mentale
Zona afectivă
și motivațională
Eficiența
învățării
Planul de intervenție
se realizează pe baza a 4 etape:
Evaluarea dinamică a potenţialului
de învăţare – LPAD
individual sau pentru grupuri?
Testarea LPAD poate fi susținută fie pentru o singură persoană, fie pentru un grup – de exemplu o clasă de elevi, un grup de candidați/ studenți, o echipă dintr-o organizație sau companie. Testarea se va da în grup mai ales atunci când se dorește o înțelegere a structurii cognitive a grupului ( de ex.: o clasă de elevi) sau atunci când se dorește identificarea celor mai calificate persoane (de ex.: admiteri în universități, promovări/ avansări la locul de muncă etc.). În timpul unei testări LPAD de grup, persoanele participante sunt notate nu numai în raport cu propria evoluție, ci sunt și clasificate în funcție de potențialul demonstrat. Modul facil de utilizare a LPAD-D este soluția ideală atunci când evaluăm simultan grupuri.
Găsește un mediator LPAD
Solicită o evaluare dinamică a potenţialului de învăţare – LPAD pentru copiii, adolescenții, tinerii sau adulții pe care îi susții în învățare sau în procesele de dezvoltare.
Vreau să devin mediator LPAD
Devino mediator LPAD și ajută-i pe cei din jurul tău să își descopere potențialul de învățare. Creează planuri de învățare bazate pe profilurile de învățare individuale.