Curs Intensiv – 2 module
Sisteme de evaluare și planificare-intervenție pentru dezvoltarea copilului – Clasificarea Internaţională a Funcţionalităţii, Sănătăţii şi Dizabilităţii (CIF) și categoriile ICD-AM conform O.M.S.

Cursul prezintă modul de operare cu sistemele de coduri și indicatorii Clasificării Internaționale a Funcționalității, Dizabilității și Sănătății (ICF) și categoriile ICD-AM. ICD-AM este sistemul oficial de încadrare a problemelor de sănătate conform indicațiilor OMS și este recunoscut de Ministerul Sănătății în codificarea serviciilor de sănătate și decontarea acestora.
Cursul cuprinde exemple de metodologii, spețe și cazuri din practica psihologică curentă (spețe de spital, cabinet, scheme de expertize).

Acest curs intensiv este susținut de psihologul și formatorul Eugen Avram, profesor universitar și specialist în psihodiagnostic clinic, sănătate mintală și psihoterapie, în parteneriat cu psihologul și formatorul Otilia Todor, profesor universitar.

Cursul oferă o prezentare aplicată a modelului bio-psiho-social OMS, precum și a clasificării ICD (International Classification of Diseases) – sistemul de referință utilizat în întreaga lume pentru diagnosticarea tulburărilor psihice și medicale.

Modulul 1. Factorii care influențează sănătatea copilului, cauze de morbiditate și servicii codificate

22-23 iulie 2025, 09:00-14:00, online pe Zoom

Ministerul Sănătății din România utilizează în codificarea serviciilor de sănătate Clasificarea Internaţională Statistică a Bolilor şi Problemelor de Sănătate Înrudite, Revizia 10, Modificarea australiană (ICD-10-AM). Volumul 1 se referă la Lista tabelată a bolilor ICD-AM (2002), iar volumul 3 se referă la Clasificarea australiană a intervențiilor din domeniul sănătății (2004). De asemenea, OMS a elaborat Clasificarea Internaţională a Funcţionalităţii, Sănătăţii şi Dizabilităţii – CIF/ (engl.: ICF) (OMS, 2004).

ICD-AM cuprinde în volumul 1 capitolul XXI, care se referă la Factorii influențând starea de sănătate și motivele recurgerii la serviciile de sănătate.

Cursanții vor descoperi un model internațional de verificare a factorilor ce pot afecta semnificativ sănătatea mentală și fizică a copilului, adolescentului și adultului (factori legați de educație necorespunzătoare, greșeli ale părților, factori sociali, factori de mediu, alți factori clasificați). Grila de analiză va oferi direct un plan de măsuri/ intervenții. Lista de abilități ce trebuie dezvoltate la copil este prezentată în acord cu sistemul CIM 10.

Pentru participarea la acest modul se acordă 10 credite CPR. Sunt 10 ore intense de formare. Participarea este online, pe Zoom.
Costul modulului este de 400 de lei, TVA inclus. Pentru participarea la ambele module, modul 1 și modul 2, se acordă o reducere de 150 lei, deci valoarea totală de plată pentru ambele module este de 650 lei, TVA inclus. Plata se face cu cardul, online, sau prin transfer bancar.

Modulul 2. Clasificarea Internaţională a Funcţionalităţii, Sănătăţii şi Dizabilităţii

24-25 iulie 2025, 09:00-14:00, online pe Zoom

În modelul de abordare a CIF, activitatea de evaluare și intervenție are 5 secțiuni (vezi figura 1):

  • 1. funcționalitate versus deficiențe: a) se evaluează nivelul funcționalității și dizabilității, b) se stabilesc nivelurile de dizabilitate pe funcții, c) se clarifică procentul general de dizabilitate din funcționarea totală a pacientului, d) se stabilește nivelul maxim al funcționalității ce poate fi atins de pacient (în relația cu celelalte componente ale modelului), e) se planifică lista de funcții ce vor fi abordate în intervenții;
  • 2) activitățile – se apreciază nivelul la care persoana poate efectua sarcini, acțiuni operații în cadrul activităților umane (învățare, sarcini generale, comunicarea, mobilitatea, autoîngrijire, autogospodărire). Se evaluează limitările de activitate. Intervențiile vizează antrenarea pacientului în activități pentru a atinge nivelul optim pe care organismul îl poate dezvolta/ recupera.
  • 3) participarea – se referă la situațiile de viață la care persoana poate avea acces (interacțiuni și relații interpersonale, educație, angajarea în muncă, viața econămică, comunitatea-viața civică și socială). Intervențiile vizează recuperarea/ dezvoltarea capacității de participare.
  • 4) factorii de mediu – influențează funcționarea persoanei. Se au în vedere factorii mediului natural, produse și tehnologii, sprijin și relații, atitudini, servicii-sisteme-politici. Intervențiile vizează relația om- mediu: a) amplasarea persoanei în condițiile de mediu în care funcționează mai bine, b) modificări ale mediului pentru a permite accesul și acțiunea persoanei.
  • 5) factorii personali – se referă la factori psihologici, experiențe de viață, factori biologici (vârstă, sex), statut și rol social. Intervențiile au în vedere modificări psihologice (ce țin cont de experiențele de viață, vârsta, sexul, situația socială a persoanei).

În modelul de abordare a CIF, activitatea de evaluare și intervenție are 5 secțiuni (vezi figura 1):

Cadrul conceptual al CIF

Conform CIF, indicatorii privind funcționalitatea, dizabilitatea, sănătatea se apreciază cu ajutorul unui calificator ce relevă nivelul funcțiilor:

  • nivel 0: NICIO problemă (inexistent, absent, neglijabil…) = 0 – 4%,
  • nivel 1: problemă UȘOARĂ (ușoară, scăzut(ă), …) = 5 – 24%,
  • nivel 2: problemă MODERATĂ (mediu, destul de…) = 25 – 49%,
  • nivel 3: problemă SEVERĂ (ridicat, extrem de ….) = 50 – 95%,
  • nivel 4: problemă COMPLETĂ (în totalitate, …) = 96 – 100%.

Pentru participarea la acest modul se acordă 10 credite CPR. Sunt 10 ore intense de formare. Participarea este online, pe Zoom.
Costul modulului este de 400 de lei, TVA inclus. Pentru participarea la ambele module, modul 1 și modul 2, se acordă o reducere de 150 lei, deci valoarea totală de plată pentru ambele module este de 650 lei, TVA inclus. Plata se face cu cardul, online, sau prin transfer bancar.

De ce psihologii și psihoterapeuții care cunosc ICD-10 sunt mai eficienți în practică:

Cunoașterea clasificărilor ICD permite o abordare integrativă și funcțională: înțelegi copilul nu doar prin simptom, ci și prin impactul pe care acel simptom îl are în relațiile lui, în imaginea de sine, în performanță și în mediile de viață. Astfel, psihologul poate colabora eficient cu:

  • părinții (pentru a regla tipare de relaționare inadecvate, stiluri parentale),
  • școala (prin propuneri de adaptări, intervenții personalizate, consiliere profesorilor),
  • psihoterapeuți sau medici (pentru intervenție directă pe simptom și comorbidități).

Participarea la curs îți aduce claritate profesională și aliniere la standardele internaționale ICD-10:

  • Înțelegere clinică modernă și aliniere la standardele internaționale
    Cursul oferă o introducere structurată în ICD-10, care este deja implementat în multe sisteme clinice. Astfel, participanții își actualizează practica la cele mai noi criterii de diagnostic și formulează concluzii clinice mai clare și mai bine susținute științific.
  • Integrarea modelului bio-psiho-social în evaluare și intervenție
    Psihologii vor învăța cum să analizeze un caz nu doar prin simptom, ci prin întregul context al persoanei: relații, traumă, funcționare, adaptare. Este o schimbare majoră de paradigmă, care le permite să conceptualizeze intervenții mai realiste și mai eficiente.
  • Claritate în comunicarea interdisciplinară (psiholog-psihiatru-medic asistent social)
    Familiarizarea cu limbajul ICD ajută în colaborarea cu medici, psihiatri, consilieri educaționali, într-un cadru comun. Acest lucru crește profesionalismul și eficiența în lucrul cu rețelele suport ale pacientului.
  • Susținerea documentației profesionale și a avizelor psihologice
    Psihologii clinicieni pot utiliza codurile ICD în rapoarte de evaluare, recomandări către psihiatrie, cereri CES, concedii medicale etc., conform cerințelor legale actuale.
  • Bază solidă pentru formări viitoare în psihopatologie
    Cursul oferă un cadru conceptual robust, indispensabil pentru cei care urmează sau vor urma formări în psihoterapie, consiliere sau psihologie clinică.

De ce studenții la psihologie care cunosc ICD-10 au un avantaj suplimentar:

Prin participarea la curs câștigi instrumente practice pentru documentație profesională conform ICD-10:

  • Acces anticipat la concepte clinice de nivel avansat
    Înțelegerea clasificărilor ICD-10 și a modelului OMS încă din timpul facultății le oferă un avantaj semnificativ în practica de stagiu, licență sau master.
  • Formare academică riguroasă, cu relevanță practică imediată
    Informațiile predate de prof. Avram sunt ancorate în practica reală, nu doar în teorie – ceea ce facilitează tranziția de la student la profesionist.
  • Claritate în alegerea specializării
    Mulți studenți nu cunosc ce diferențiază psihoterapia de consiliere sau ce presupune psihopatologia reală. Acest curs clarifică rolurile, intervențiile și cadrele legale.

De ce mediatorii Feuerstein care cunosc ICD-10 reușesc să construiască intervenții mai eficiente și personalizate:

În activitatea curentă, mediatorul Feuerstein evaluează funcțiile psihice și construiește planuri de intervenție educațională și cognitivă adaptate nevoilor beneficiarului. Cursul despre ICD și ICF îi sprijină pe practicieni să adopte o metodologie riguroasă și integrată, în care evaluarea nu se bazează doar pe observație sau intuiție, ci se realizează pe baza unui tablou complet și structurat al funcționării copilului sau adultului.

Prin utilizarea instrumentelor și clasificărilor Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), procesul de evaluare este completat și fundamentat științific. Astfel, mediatorul obține o viziune globală asupra situației beneficiarului – nu doar asupra funcțiilor afectate, ci și asupra factorilor de mediu și personali care influențează evoluția acestuia (familie, școală, relații sociale, context cultural etc.).

Cunoașterea de la acest curs permite formularea unui plan de intervenție coerent, realist și bine documentat, care include atât resursele, cât și vulnerabilitățile copilului. Cu alte cuvinte, cursul oferă „the big picture” – o imagine clară asupra relației dintre funcționare, dificultate și potențial, în contextul real de viață al persoanei.

Foarte mulți mediatori sunt învățători, logopezi sau psihopedagogi care lucrează direct în clasă sau în centrele de activități extracuriculare, after school etc. Pentru aceștia, înțelegerea modelului ICD oferă:

  • conștientizarea sursei disfuncționalității (nu e „lene”, „răutate” sau „obrăznicie”),
  • posibilitatea de prevenție activă, ajustând nu doar sarcina didactică, ci și contextul de relaționare (cum e tratat copilul de colegi sau de învățător),
  • claritate în tiparul comportamental (de ce un copil cu ADHD are crize în mediul competitiv, dar nu și în medii colaborative),
  • suport în formularea unui plan de mediere adaptat, în care se ține cont de tipul de dificultate, dar și de mediul în care funcționează

Prin participarea la curs obții claritate în evaluare și fundament clinic pentru intervenție:

  • Înțelegerea profundă a tulburărilor de dezvoltare și a funcționării psihice
    Cursul aduce claritate asupra criteriilor de diagnostic din ICD-10, utile pentru mediatorii care lucrează cu copii sau adulți ce prezintă dificultăți cognitive, de comportament sau adaptare. Astfel, mediatorul nu doar „lucrează pe funcții”, ci înțelege și etichetele clinice care influențează intervenția globală (ex: ADHD, TSA, tulburări de învățare, tulburări de personalitate).
  • Contextualizarea disfuncționalității dincolo de deficit
    Modelul OMS promovat prin ICD-10 nu privește persoana ca pe un „deficit de corectat”, ci ca pe un individ în interacțiune cu mediul. Pentru un mediator Feuerstein, această perspectivă susține ideea că dezvoltarea este posibilă, mai ales când sunt ajustate condițiile de mediere – acasă, în clasă, în comunitate.
  • Fundamentare clinică pentru ajustările de mediu și adaptările educaționale
    Mediatorii pot folosi informațiile din ICD-10 pentru a justifica nevoia de adaptări curriculare, medieri diferențiate, recomandări către părinți sau cadre didactice, pe baza unui cadru internațional validat, și nu doar din observație subiectivă.
  • Susținerea abordării centrate pe potențial, nu pe limitare
    Cursul întărește ideea că multe dificultăți pot fi ameliorate sau compensate dacă se lucrează asupra barierelor din mediu, nu doar asupra copilului. Este în deplin acord cu principiul Feuerstein: nu ne oprim la diagnostic, ci modelăm gândirea și transformăm mediul.
  • Colaborare eficientă interdisciplinară
    Cunoașterea ICD ajută mediatorul să dialogheze mai eficient cu psihologi, psihiatri, educatori și părinți, folosind un limbaj comun și coerent despre dificultățile beneficiarului. Astfel, recomandările făcute în planul de mediere câștigă credibilitate și aplicabilitate clinică.

Lectori curs

Eugen Avram este Președinte ATCCPR, psihoterapeut în psihoterapii cognitiv-comportamentale și în psihoterapie ericksoniană, doctor în psihologie și profesor universitar la Departamentul de Psihologie, Universitatea din București.

Are experiență ca psiholog clinician principal și psihoterapeut (2005-prezent) la Spitalul Clinic de Urgență “Bagdasar-Arseni” și la Cabinetul Individual de Psihologie Eugen Avram.

Experiență profesională:
1) În sistemul de învățământ universitar este: Prof. univ. dr. În Departamentul de Aplicată și Psihoterapie (titular în Universitatea din București, FPSE, din anul 2003); Conducător de doctorat: Şcoala Doctorală de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti [din 2017]; Este fondator al programelor de învățământ universitar: 1) master Psihologia sănătății: cercetare și optimizare comportamentală (2013); 2) master Terapii cognitiv-comportamentale (Universitatea din București) (2021-prezent); program postunivesitar (220 ore): Leadership și competențe manageriale (Universitatea din București). Fondator și coordonator Laboratorul de Psihologia sănătății și Neuropsihologie clinică (FPSE-UB).
2) În sistemul sanitar: psiholog clinician principal la Spitalul Clinic de Urgență Bagdasar-Arseni (2005-prezent); 3) În cadrul Colegiului Psihologilor din România: Membru în Comisia de Metodologie a Colegiului Psihologilor din România [2013 – 2022]; 4) Fondator și președinte Asociația de Terapii Cognitiv-comportamentale și Programe de Reabilitare (ATCCPR, formator avizat CPR pentru formare în terapiile cognitiv-comportamentale).

Activitate didactică:
Licență Psihologie (anul II: Instroducere în psihologia sănătății, anul I: Neuropsihologie; master Terapii cognitiv-comportamentale (Cursurile Terapii cognitiv-comportamentale; Hipnoză și intervenții ericksoniene); master Psihologia sănătății (Cursurile: Psihologia sănătății clinice; Psihosomatică și psihooncologie; hipnoză clinică); masterul Psihologie organizațională și MRU (cursurile Management organizațional; Schimbare organizațională; Analiza de climat organizațional și leadership).

Cariera:
1) Aria academică: profesor universitar dr. Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti [2014 – prezent]; Conferenţiar universitar dr. [2012 – 2014]; Lector universitar dr. [2008 – 2012]; Asistent universitar drd. [2006 – 2008]; Preparator universitar drd. [2003 – 2005].
2) Aria de management: Director Departament Psihologie (2012-2021), Senator Universitatea din București (2012-2023); Membru în comisia de calitate Spitalul Clinic de Urgență Bagdasar-Arseni (2014; 2023).
3) Aria practică: psiholog clinician principal la Spitalul Clinic de Urgenţă Bagdasar-Arseni [2005 – prezent]; supervizor psihologie clinică; supervizor și psihoterapeut de orientare cognitiv-comportamentală; psihoterapeut de orientare hipnoză clinică și terapii ericksoniere; supervizor și specialist în psihologia muncii; specialist în psihologie aplicată în servicii; practicant în psihologia educației.

Educație și formare:
Licenţă în Psihologie Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din Bucureşti [1998 – 2002, Şef al promoţiei 2002];
Masterat: Psihologie Organizaţională şi Economică. Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din Bucureşti [2002 – 2004];
Masterat: Managementul Sistemului de Sănătate. Facultatea de Sociologie și Asistentă Socială, Universitatea din Bucureşti [2005 – 2006];
Masterat: Psihoterapii Cognitiv-Comportamentale Universitatea „Titu Maiorescu” [2005 – 2007];
Doctorat în Psihologie Universitatea din Bucureşti [2006 – 2008], Teza: Contribuții cu privire la elaborarea unui model explicativ-interpretativ al caracterului, conducător știintific: Prof. univ. dr. Mielu Zlate (2003-2006), Prof. univ. dr. Mihai Golu (2006-2008).

Alte forme de pregătire în management (selectiv): Sistemul de Management al Calității (standardul ISO: 9000:2008) [2009] Auditor de terţă parte; Standardul SA 8000 Sistemul de Management Responsabilitate Socială [2009]/ Training Course Delivered by CISE, Accredited by SAI/Social Accountability International (auditor de terţă parte).Standardul OHSAS: 18001 – Sistem de Management al Sanătății și Securității ocupaționale [2011] Auditor de terţă parte; Curs Protecția muncii – inspector (80 ore) [2010];

Recomandări:
2016: Prof. dr. Cary L. Cooper (Lancaster Unversity); 2016: Prof. dr. Pamela Shockley-Zalabak (Colorado at Colorado Springs University); 2016: Prof. dr. A.V. Ciurea (Word Federation of Neurosurgical Societies, UMF Carol Davila)
.
Publicații:
H index 11 (Google Schoolar); cărți – 4 autor unic, 5 coautor; coordonator 23 volume colective; autor/coator 22 studii indexate; 74 capitole în volume; participare la 6 proiecte de cercetare și 6 proiecte de dezvoltare.

CV complet aici.

Dr. Eugen Avram

Otilia Todor este psiholog clinician acreditat BPS, psihopedagog și fondator al Asociației Feuerstein „Deschide-ți Mintea!”, doctor în psihologie cu o experiență de peste 23 de ani în domeniu. Este autoarea a numeroase studii și lucrări științifice și a lucrării de doctorat cu tema „Rolul Metodei Feuerstein în dezvoltarea mentală la copiii din școlile de masă”, care a atras după sine crearea primei Școli pilot la Brașov în care s-a predat Îmbogățirea Instrumentală prin metoda Feuerstein.

Otilia Todor este totodată fondatorul Centrului de Formare și Psihologie Otilia Todor, singurul centru de formare în Metoda Feuerstein din România acreditat de Institutul Feuerstein din Israel. Pe lângă cursurile acreditate de formare mediatori Feuerstein, Centrul de formare și psihologie Otilia Todor oferă și servicii psihologice și educaționale pentru copii, adolescenți și adulți. Detalii pe otiliatodor.ro.

În cei 15 ani de activitate, au fost formați 700 de mediatori Feuerstein, iar Asociația a fost și este activ implicată în proiecte locale și internaționale și în acțiuni educaționale de voluntariat.

Rezultatele extraordinare obținute prin aplicarea instrumentelor Metodei Feuerstein în dezvoltarea copiilor și adulților tipici cât și a celor speciali, m-au convins să-mi dedic cea mai mare parte din timpul meu studiului și implementării acestei metode în România și să o împărtășesc, în ultimii 16 ani, cu peste 1000 de specialiști formați, contribuind astfel la dezvoltarea cognitivă și emoțională a zeci de mii de copii și adulți.” – Otilia Todor

Dr. Otilia Todor

Informații utile

Cunoașterea profundă a factorilor care influențează sănătatea mintală, coroborată cu analiza funcțiilor și activităților conform standardelor propuse de ICD și ICF, constituie baza unei evaluări clinice complete, conformă cu viziunea OMS.

Instrumentele propuse de OMS, în special ICF (Clasificarea Internațională a Funcționării, Dizabilității și Sănătății), oferă o descriere extinsă a indicatorilor de funcționare și dizabilitate, acoperind funcțiile psihice, cognitive, relaționale și comportamentale. Prin aplicarea structurată a acestor clasificări, practicienii pot realiza evaluări riguroase, complete și nedistorsionate, care să surprindă cu acuratețe toate ariile relevante ale funcționării.
 
De asemenea, validitatea evaluării este crucială în construirea planurilor de intervenție. Aceasta înseamnă că trebuie să măsurăm corect tot ceea ce este semnificativ. Orice omisiune din etapa de evaluare va duce, inevitabil, la lacune în planul de intervenție, ceea ce se va reflecta în eficiența scăzută a rezultatelor obținute. În practică, există adesea tendința de a utiliza modele de evaluare construite pe un număr limitat de indicatori. Practicianul pornește de la premisa că, acolo unde apar probleme pe această listă scurtă, se poate ulterior construi un plan de intervenție eficient. Însă, în realitate, pentru o evaluare corectă și cuprinzătoare, este necesară investigarea pe baza unei liste mult mai extinse de indicatori, astfel încât să fie evitate omisiunile unor aspecte esențiale ale funcționării psihice și comportamentale.
 
Pentru a putea îmbunătăți sănătatea psihică, primul pas este să înțelegem ce factori o influențează, atât pozitiv, cât și negativ. Fiecare intervenție eficientă începe cu o etapă de explorare care include contextul persoanei, mediul relațional, stilul de viață, resursele și vulnerabilitățile sale. Așadar, cunoașterea profundă a factorilor care influențează sănătatea mintală, coroborată cu analiza funcțiilor și activităților conform standardelor propuse de ICD și ICF, constituie baza unei evaluări clinice complete, conformă cu viziunea OMS.


În cadrul cursului susținut de Eugen Avram, sunt prezentate:

  • lista detaliată a factorilor care influențează sănătatea mintală,
  • metodologia de evaluare clinică conform ICD-AM (varianta oficială acceptată de Ministerul Sănătății),
  • și ICF, ca sistem de referință pentru construirea de planuri personalizate de intervenție în sănătatea psihică și fizică.

OMS – Organizația Mondială a Sănătății

Organizația Mondială a Sănătății (World Health Organization – WHO/OMS) este o agenție specializată a Națiunilor Unite, responsabilă cu sănătatea publică internațională. OMS dezvoltă standarde globale pentru prevenție, diagnostic și tratament în domeniul sănătății, inclusiv în sănătatea mintală.

  • Unul dintre cele mai importante cadre conceptuale propuse de OMS este modelul bio-psiho-social – o viziune holistică asupra sănătății, care nu se limitează la boală, ci include:
  • componenta biologică (genetică, neurochimie, condiții medicale),
  • componenta psihologică (gânduri, emoții, comportamente),
  • componenta socială (familie, mediu, cultură, susținere socială).

ICD – Clasificarea Internațională a Maladiilor (International Classification of Diseases)

ICD este sistemul oficial de clasificare a tulburărilor și bolilor, creat și actualizat de OMS.

Versiunea actuală, ICD-10, este un instrument standardizat la nivel mondial, utilizat în:

  • diagnosticarea tulburărilor psihice și medicale,
  • formularea clinică și documentarea cazurilor,
  • stabilirea unor coduri de boală și severitate,
  • comunicarea între specialiști din domenii diferite (psihologie, psihiatrie, medicină generală, educație specială).

Spre deosebire de abordările exclusiv medicale, ICD-10 este compatibil cu modelul bio-psiho-social – ceea ce în seamnă că include factori contextuali, trăsături de personalitate, niveluri de funcționare și tipare de adaptare.

Vreau să particip la curs

Cunoașterea profundă a factorilor care influențează sănătatea mintală, coroborată cu analiza funcțiilor și activităților conform standardelor propuse de ICD și ICF, constituie baza unei evaluări clinice complete, conformă cu viziunea OMS.